Łódź Design Festival – jeszcze #LEPIEJ

15. edycja Łódź Design Festival to dziesięć dni wyjątkowych wystaw w popularnych lokalizacjach na terenie centrum miasta i trzy dni wydarzeń online z udziałem najlepszych ekspertów z branży  wszystko bezpłatnie i bez rejestracji. To także wyniki międzynarodowego konkursu dla młodych projektantów, akcja #LEPIEJzeSmakiem wspierająca łódzkie lokale, budowa hydrofitowej wyspy i kolejna odsłona cyklu graficznego słownika łodzianizmów. Tuż przed rozpoczęciem wydarzenia okazało się, że organizatorzy do ostatniej chwili trzymali w sekrecie dwie niespodzianki!

Najbliższa odsłona ŁDF, która wystartuje 14.05 pod hasłem LEPIEJ, potrwa do 23.05, a z bogatym programem festiwalu będzie można zapoznać się bezpłatnie i bez rejestracji. Pierwszy weekend wypełniony będzie serią wykładów i debat, podczas których zaproszeni specjaliści porozmawiają o tym, co powinniśmy zaprojektować lepiej, a z projektowania czego lepiej całkowicie zrezygnować. W czasach, gdy mieszkania stają się biurem, szkołą, centrum fitness, będą dyskutować o urządzeniu ich tak, aby odpowiadały naszym potrzebom. Eksperckiej analizie poddany zostanie również temat projektowania miast, w których będzie się dobrze mieszać. Prezentacje i dyskusje będą dostępne w formule transmisji online. W ten sposób przygotowane zostaną m.in. piątkowe otwarcie oraz gala wręczenia nagród w konkursie make me! (14.05), sobotnie wydarzenia z udziałem przedstawicieli Rady Ekspertów plebiscytu must have (15.05) czy niedzielny blok dyskusyjny prowadzony przez Filipa Springera, czyli popularny ARCHIBLOK (16.05)

 

Najlepiej zaprojektowane przedmioty i nagrody o wartości 70 000 zł

10 wystaw tegorocznej edycji powstanie w przeszklonych pawilonach wystawowych zlokalizowanych w najpopularniejszych lokalizacjach na terenie centrum Łodzi. Publiczność zainteresowana najlepszymi przedmiotami stworzonymi przez czołowych polskich projektantów powinna wybrać się do Manufaktury. To właśnie tam, na Rynku Włókniarek Łódzkich, drugi rok z rzędu stanie wystawa wyróżnionych w tegorocznej edycji plebiscytu must have, od 10 lat wyłaniającego najlepsze polskie wdrożenia, które powstały dzięki współpracy projektantów z producentami. Opublikowaną 6 maja listę 75 wyróżnionych, których wskazała Rada Ekspertów plebiscytu, można znaleźć na stronie lodzdesign.com – aż 48 z nich będzie można zobaczyć na ekspozycji zatytułowanej natura/kultura. – W tym roku szczególną uwagę przedstawiciele Rady poświęcili propozycjom produktów, które odpowiadają na istotne potrzeby współczesnych konsumentów, idealnie nadają się do domowego biura, są wrażliwe społecznie, powstały w trosce o zasoby, nie tworzą zbędnych odpadów i pomagają dbać o zdrowie – wyjaśnia Aleksandra Kietla, rzecznik prasowa Łódź Design Festival. 

Równie atrakcyjna będzie lokalizacja wystawy towarzyszącej konkursowi dla młodych projektantów make me!. W specjalnie zaaranżowanych przeszklonych pawilonach na terenie popularnego kompleksu OFF Piotrkowska będzie można zobaczyć najciekawsze projekty twórców z całego świata. Na wystawie będzie można zobaczyć aż 26 prac, których autorzy w dniu rozpoczęcia festiwalu dowiedzą się, czy zapewniły im one nagrody make me! Design Awards o łącznej wartości 70 000 zł. Dzięki wsparciu Ceramiki Paradyż do najzdolniejszych trafią nagrody finansowe make me! Paradyż Awards w wysokości 60 000 zł. – To zdecydowanie nie był łatwy rok zarówno dla biznesu, jak i dla kultury. Tym bardziej ogromne podziękowania dla organizatorów, którzy pomimo przeciwności, zdecydowali się na organizację festiwalu w bezpiecznej, hybrydowej formule. To bardzo ważne, bo właśnie na tego typu wydarzeniach mówi się o wyzwaniach współczesnego świata, stara się sygnalizować problemy, czy też wskazuje się gotowe rozwiązania, jak żyć i działać LEPIEJ. Ceramika Paradyż niezmiennie od 15 lat wspiera Łódź Design Festival. W tym roku przekazaliśmy m.in. 60 tys. zł na nagrody główne w konkursie make me! Wierzymy, że pomogą one młodym, odważnym ludziom rozwinąć skrzydła i być może kiedyś zachwycić świat ich niezwykłym projektem – mówi Tomasz Popielawski, rzecznik Ceramiki Paradyż.

Nagrodę make me! Interprint Award w wysokości 10 000 zł przekaże jej sponsor, firma INTERPRINT Polska. Z opublikowaną 6 maja listą finalistów, których prace trafią na ekspozycję, można zapoznać się na stronie lodzdesign.com.

Już po raz trzeci dzięki współpracy ŁDF z Miejską Galerią Sztuki w Łodzi najzdolniejsi polscy ilustratorzy podejmą próbę zaprezentowania w formie projektów graficznych słów i zwrotów funkcjonujących w mowie łódzkiej. Wystawa Słownik kultury łódz/ludz-kiej będzie kontynuacją Słownika dobrych łodzianizmów. Interpretują polscy ilustratorzy z 2019 roku oraz ubiegłorocznego Słownika współczesnych łodzianizmów. Celem projektu jest wzbogacanie słownika złożonego z ilustracji o kolejne hasła, dokumentujące Łódź widzianą oczami najlepszych polskich grafików. W Galerii Re:Medium przy ulicy Piotrkowskiej 113 zawiśnie 14 wielkoformatowych ilustracji odnoszących się do łodzianizmów, czyli słów z lokalnego języka, aktualnie funkcjonujących w mowie mieszkańców aglomeracji łódzkiej. – To nie tylko nazwy przedmiotów czy potraw typowych dla regionu, to także określenia miejsc charakterystycznych dla Łodzi i jej okolic. W tym roku artyści wzięli na warsztat m.in. Grandkę, Bociany, Beczki Grohmana, Łódzki Luwr, Koncertówkę czy Pomnik Sera. Ekspozycja zostanie wzbogacona o serię czternastu portretów przedstawiających znanych i cenionych łodzian – zapowiada Adriana Usarek, kuratorka wystawy z MGS w Łodzi.

W Domu Polskim, w jaskini i w laboratorium

Trzy ekspozycje będzie można zobaczyć na dziedzińcu Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki przy ul. Tymienieckiego 3. Dom Polski. Elementarz dizajnu to multidyscyplinarna prezentacja polskiego wzornictwa przemysłowego, inspirowana książką Małgorzaty Czyńskiej, której to autorka jest także kuratorką wystawy. Wśród eksponatów znajdą się projekty topowych przedstawicieli polskiego dizajnu 10 dekad – od kultowego „RM 58” Romana Modzelewskiego, przez „Tulipana” Teresy Kruszewskiej po stołki „Plopp” Oskara Zięty.

Wspólnie z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego organizatorzy zaprezentują przy Tymienieckiego również Young Design 2020 – młodzi projektanci wczoraj i dziś, czyli ekspozycję zwycięskich projektów organizowanego przez IWP konkursu Young Design oraz projekty wybranych laureatów i finalistów z poprzednich 12 edycji, w tym ich najważniejsze projekty wdrożone do produkcji.

Trzecią wystawą będzie Laboratorium Współczesności, czyli eksperymentalne projekty odnoszące się do wyzwań nowej, popandemicznej rzeczywistości, przygotowane przez studentów School of Form pod kierownictwem dr Joanny Jo Jurgi. Celem projektu jest przedstawienie punktu widzenia młodych projektantów na wyzwania współczesności, zarówno natury ekologicznej, jak i odnoszące się do konsumpcjonizmu, wyczerpujących się zasobów energii, nadchodzącego kryzysu ekonomicznego czy pandemii zaburzeń psychicznych. 

Na nietypowej wystawie W jaskini. Przedmioty „rodzaju widzialnego”, która stanie w pawilonie wystawowym na terenie kompleksu Piotrkowska 217, zostaną pokazane niedokończone prace rzemieślników ze Stowarzyszenia NÓW. Nowe Rzemiosło. Niektóre to obiekty niekompletne, nad innymi twórcy pracowali w ostatnim czasie i przerwali tę pracę, by je zaprezentować. Wszystkie zostały zatrzymane na jednym z etapów procesu twórczego. Nie wiadomo, jakie miały być. Ich skończona forma pozostaje tylko w sferze wyobrażeń i możliwości.   

W pawilonach wystawowych swoje wyjątkowe ekspozycje zaprezentują w maju także partnerzy i sponsorzy Łódź Design Festival: INTERPRINT, Mazda oraz Porta. Wystawa firmy INTERPRINT I choose myself, która stanie wzdłuż bramy do kompleksu OFF Piotrkowska, to autorska instalacja artystyczna, zwracająca uwagę na połączenie osobistego komfortu z odpowiedzialnym, świadomym korzystaniem z zasobów. Za jej przygotowanie odpowiedzialna jest Maja Palczewska, projektantka wzornictwa przemysłowego i architektka wnętrz. Wystawy Mazdy oraz Porty powstaną na Rynku Włókniarek Łódzkich. Wystawa UKŁAD w ramach cyklu MAZDA DESIGN ICONS zaprezentuje kolekcję TRN Pani Jurek, inspirowaną twórczością Jana Tarasina. Będzie to pierwsza ogólnodostępna prezentacja tej kolekcji, wyróżnionej nagrodą Mazda Design Award za rok 2020. Pani Jurek wykorzystuje sytuację zamknięcia, by stworzyć utopijny, rządzony prawami obrazu świat, w którym rzeczy wyzwoliły się ze swoich funkcji i codziennych znaczeń. Z kolei wystawa Porty, zatytułowana 4 ŻYWIOŁY – OGIEŃ, zaprezentuje projekt drzwi wolny od sztywnych schematów i łączący nowoczesność z pofabrycznym klimatem. 

Listę wystaw uzupełni towarzysząca ŁDF ekspozycja Znaki graficzne łódzkich zakładów przemysłowych PRL w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, prezentująca 50 logotypów i znaków graficznych łódzkich zakładów przemysłowych – nie tylko jako indywidualne projekty, lecz przede wszystkich ich wykorzystanie na potrzeby przedsiębiorstw, ale i w celach reklamowych. Poprzez logotypy łódzkich zakładów przemysłowych możemy poznać swoisty obraz historii miasta, fabryk i ich pracowników – wystawa zawiera przekrój prac od lat 50. do wczesnych lat 90. ubiegłego wieku.

Wyspa, tajemnice i niespodzianki – wrzesień i Twórcy Przyszłości

– Festiwal się zmienia. Aby jeszcze lepiej opowiadać o dobrym wzornictwie i aktywnie angażować się w życie miasta, w 2021 odbędą się dwie edycje wydarzenia, w maju oraz we wrześniu. Czas pomiędzy kolejnymi odsłonami festiwalu wypełnią warsztaty, spotkania i debaty oraz prezentacje innowacyjnych i kreatywnych projektów w wyjątkowych łódzkich miejscach, przy Piotrkowskiej 217 oraz w Monopolis – zapowiada Michał Piernikowski, dyrektor ŁDF, dodając, że wyjątkowym wydarzeniem będzie czerwcowe spotkanie z Twórcami Przyszłości, w ramach specjalnego wydarzenia Łódź Design Festival: – Wspólnie z Marcinem Szczeliną, krytykiem architektury i kuratorem, zaprosimy do debaty o najważniejszych wyzwaniach współczesności. Spośród wielu rozmów z kreatorami naszej codzienności, wyjątkowym wyróżnieniem będzie rozmowa z tegorocznymi laureatami nagrody Pritzkera, uważanej za najważniejszą architektoniczną nagrodę świata. Anne Lacaton i Jean-Philippe Vassal to wyjątkowi twórcy, którzy zgodzili się na rozmowę specjalnie dla Łódź Design Festival. Architekci, którzy szczególną uwagą darzą kwestie społeczne, zasłynęli renowacjami blokowisk oraz skromnymi i efektownymi interwencjami w istniejące budynki, które kształtują współczesne myślenie o architekturze.

Istotnym uzupełnieniem tegorocznego ŁDF będzie kontynuacja działań poprawiających jakość przestrzeni publicznych. Po ceramicznej mozaice w sąsiedztwie Teatru Nowego, funkcjonalnej ławce miejskiej i ogrodach deszczowych w tym roku przyszła pora na zadbanie o zbiorniki wodne. Łódzkie dziedzictwo industrialne wiąże się z występowaniem wielu zbiorników rozlokowanych na terenach byłych fabryk, dlatego w ramach festiwalu na wybranych zbiornikach powstaną hydrofitowe wyspy wspomagające oczyszczanie wody – pierwsza na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Celem tego projektu jest edukacja ekologiczna i uświadamianie procesów mających wpływ na jakość wody w mieście, m.in. za pomocą warsztatów, które nauczą łodzian, jak konstruować takie wyspy we własnym zakresie. 

Nie tylko wystawy, czyli #LEPIEJzeSmakiem

Akcja #LEPIEJzeSmakiem to projekt towarzyszący 15. ŁDF, który ma na celu wesprzeć lokalną gastronomię. Inicjatywa będzie realizowana w dwóch miejscach partnerskich – OFF Piotrkowska oraz w Manufakturze. Wszyscy chętni, którzy zrealizują zamówienie z dowozem do domu z restauracji biorącej udział w akcji i wykonają konkursowe zadanie, będą mieli szansę na wygranie atrakcyjnych nagród związanych z designem – mebli, naczyń, szkła czy kolekcjonerskich gadżetów ŁDF. Szczegóły akcji i lista lokali znajdzie się na stronie lodzdesign.com.