Ceramika Paradyż od lat napędza polskie wzornictwo i wspólnie z partnerami prezentuje historyczne rozwiązanie w nowoczesnym wydaniu. Dzięki wyjątkowej współpracy z Łódzkim Centrum Wydarzeń, artystą Bartkiem Bojarczukiem z illCAT studio oraz Łódź Design Festival, fabryczne miasto murali i awangardy zyskuje unikalną instalację ceramiczną, którą mieszkańcy Łodzi i turyści mogą podziwiać na bocznej ścianie budynku przy ulicy Zachodniej 93.
„State of mind” to projekt łączący w sobie elementy zarówno mozaiki ceramicznej jak i muralu, nawiązując bezpośrednio do polskich tradycji urbanistycznych lat 70. i 80. XX wieku. To jedyna w Polsce, a najprawdopodobniej także w Europie i na świecie realizacja tego typu. Do projektu wykorzystano 900 precyzyjnie dociętych elementów łącznie z 60 m2 czterech kolekcji gresów szkliwionych Ceramiki Paradyż o różnych odcieniach i fakturach układających się w kompozycję ilustracyjną, dzięki precyzyjnej technologii water jet, polegającej na cięciu pod wysokim ciśnieniem wodą z piaskiem kwarcowym. Na potrzeby projektu wykonano aż 3 200 linii cięcia, a cała instalacja osiągnęła rozmiar 12,2 x 7,8 metrów.
– Nie byłoby takiej unikatowej instalacji, gdyby nie współpraca kilku instytucji: miasta, które „podarowało” ścianę kamienicy, Łódzkiego Centrum Wydarzeń, Łódź Design Festival oraz mecenasa dzieła – Ceramiki Paradyż. Gdy oglądam efekt tej współpracy, przyznaję, że okazała się owocna. I mam nadzieję, że będzie kontynuowana. Dzieło idealnie pasuje do naszego miasta awangardy – podkreśla prezydent Łodzi, Hanna Zdanowska.
Projekt powstał z myślą o okolicy, w której miał się znajdować, tak by budynek i przestrzeń wokół zyskały zupełnie nowe oblicze. Do stworzenia tej nietypowej mozaiki, która nie tylko dopełnia industrialny klimat miasta, ale wpisuje się w jego „streetart’owy” charakter zaproszony został pochodzący z Tomaszowa Maz. artysta Bartek Bojarczuk. Autor stara się odpowiedzieć na trudne pytanie, jak zwizualizować coś tak ulotnego jak ludzkie myśli.
– Praca przedstawia wnętrze umysłu i jest próbą pokazania tego, co jest bardzo ulotne, czyli ludzkich myśli. Formy rozszczepienia i różne drogi, jakie wyobrażamy sobie w ułamku sekundy uchwycone zostały w obrazie i zatrzymane za pomocą magicznego pilota, na którym wciśnięto „pauzę”. Poprzez ten zatrzymany moment chciałem zwrócić uwagę każdego przechodnia na to, jak dużo dzieje się w naszych głowach, a także podkreślić, że choć natłok myśli ściąga nas w dół, my walczymy, by podjąć tę właściwą decyzję. To powinno skłonić nas do refleksji, by na chwilę zwolnić i zastanowić się nad chaosem, który sami tworzymy w naszych głowach. – opisuje autor projektu, Bartek Bojarczuk.
Projekt jest przeniesieniem wizji artysty na ścianę i bazuje na kształtach geometrycznych, które tworzą ilustrację, jednak dzięki wykorzystanym materiałom i technologii stanowi zupełnie nową, niespotykaną dotąd formę wyrazu.
– Pomysł na instalację ceramiczną zrodził się kilka lat temu, w ciągu których zmieniały się zarówno same projekty, jak i z uwagi na wymagania techniczne, jego lokalizacje. Doprowadzenie do końca działania tylko potwierdza naszą konsekwencję i zaangażowanie w realizację tej unikatowej idei. Ceramika Paradyż jako Mecenas Łódzkiej Kultury i Łódź Design Festiwal od lat napędza polskie wzornictwo, wspiera młodych i niezależnych twórców oraz organizacje, które chcą zmieniać na lepsze otaczającą nas przestrzeń. Instalacja ceramiczna to nie tylko doskonały przykład współpracy artysty, miasta i firmy produkcyjnej, ale przede wszystkim wyraz naszego zamiłowania do sztuki i designu. – mówi Tomasz Popielawski, rzecznik prasowy Ceramiki Paradyż.
Projekt łódzkiej instalacji ceramicznej powstał we współpracy z Łódź Design Festival i Łódzkim Centrum Wydarzeń, którego całość prac koordynował Michał Bieżyński.
– Praca ‘State of mind’ jest znakomitym przykładem wykorzystania tradycyjnego materiału jakim jest ceramika, ale w ujęciu absolutnie nowatorskim, którego efekty wizualne możliwe są tylko dzięki zaangażowaniu nowoczesnych technik. Ten miraż klasyki ze współczesnością pozwolił na uwypuklenie immanentnych cech plastycznych ceramiki, tak aby cała realizacja charakteryzowała się przede wszystkim szlachetnością, dostojnością i ascetyczną elegancją. Jestem niezwykle dumny z tego projektu, ponieważ o jego sukcesie decydowała symbioza dwóch światów: graficznej, artystycznej wizji Bartka oraz myśli inżynierskiej i konkretnej wiedzy ekspertów technicznych z Ceramiki Paradyż – mówi Michał Bieżyński, kurator projektu, Łódzkie Centrum Wydarzeń.
Instalację ceramiczną można podziwiać na bocznej ścianie budynku przy ulicy Zachodniej 93. Znajduje się ona w bliskim położeniu muralu autorstwa rosyjskiego artysty „Morika” i choć stanowi zupełnie oddzielną koncepcję, to wpisuje się w klimat panujący wokół sąsiadujących budynków i miasta.