Domoffon: The Horrors, PRO8L3M, Dopplereffekt

DOMOFFON

Organizator: Wielobranżowa Spółdzielnia Socjalna Ogniwo, Łódzkie Centrum Wydarzeń

The Horrors, 2 września, scena plenerowa

Główną, choć nie jedyną, gwiazdą tegorocznej edycji będzie brytyjski zespół The Horrors, niekwestionowana gwiazda alternatywnego rocka, autorzy najlepszego albumu 2009 roku według New Musical Expres. Powstały w 2005 roku w Londynie zespół praktycznie z każdą kolejną płytą zmieniał swoją stylistykę. Debiutancki album „Strange House” (2007) zatopiony był – zgodnie z nazwą formacji – w horrorystycznych klimatach: począwszy od brzmień klawiszy, przez wokal Farisa Badwana, po image i oprawę graficzną.

Drugi album, „Primary Colours” (2009), został fantastycznie przyjęty przez krytykę na całym świecie. O jego brzmienie zadbało doborowe trio. Za produkcję i miksy całości odpowiadali Geoff Barrow z Portishead oraz muzyk i powieściopisarz Craig Silvey. Do produkcji utworu „Three Decades” oraz tytułowego „Primary Colours” przyłożył się nie kto inny, jak Chris Cunninghan, znany głównie jako twórca kultowych teledysków „All Is Full Of Love” Björk czy „Come to Daddy” i „Windowlicker” Aphex Twin.

Cunningham wcześnie dostrzegł drzemiący w debiutantach potencjał i użyczył im swego talentu, reżyserując klip do singla „Sheena Is A Parasite”, promującego „Strange House” (Loog, 2007), pierwszą płytę The Horrrors. 
Warto dodać, że drugi krążek Brytyjczyków zachwycił samego Damona Albarna, który zaprosił ich na płytę Gorillaz „Plastic Beach” z 2010 roku.

Trzecie wydawnictwo Londyńczyków, „Skying” (2011), to z kolei sekretny hołd złożony Davidowi Bowiemu z czasów „Heroes” i elektronicznej muzyce drugiej połowy lat 70.

Najnowszą propozycję zespołu jest czwarty w dyskografii album zatytułowany „Luminous”, który ukazał się w maju 2014 roku. Tym razem zespół zafundował sobie i fanom wycieczkę w kierunku gitarowej alternatywy.

The Horrors słyną z nietypowych aranżacji podczas koncertów, które za każdym razem elektryzują zebraną publiczność. Polscy widzowie mieli okazję obejrzeć ich występ m.in. kilka lat temu na OFF Festivalu w Katowicach.

Obok Farisa Badwana obecny skład The Horrors tworzą: Tom Cowan (syntezatory, bas), Joshua Hayward (pianino, gitary), Joe Spurgeon (instrumenty perkusyjne, chórki) i Rhyss Webb (bas, klawisze, organy, chórki).

PRO8L3M, 2 września, scena główna/plenerowa

PRO8L3M to zjawisko, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Stołeczny duet tworzony przez Oskara i Steeza zadebiutował w 2013 kontrowersyjnym materiałem EP C30­C39, który dla jednych był długo oczekiwanym powiewem świeżości, a dla innych wątpliwym i trudnym z produkcyjne pomysły Steeza znalazły ujście w kolejnej produkcji – mixtape „Art Brut”, którego pierwszy nakład wyprzedał się w dniu premiery. Szeroko komentowany w mediach materiał, ponad 30 koncertów i nagroda Artysty Roku magazynu Aktivist zagwarantowały zespołowi pozycję jednego z najciekawszych projektów na scenie.

Po trzech latach od pierwszego wydawnictwa PRO8L3M zadebiutował długo wyczekiwanym, pełnoprawnym LP, które w ciągu miesiąca pokryło się złotem. Przepełnione zwrotami akcji historie Oskara opowiedziane z właściwą mu finezją, dopełnia nowoczesne, brudne brzmienie muzyki Steeza, odwołujące się do estetyki rodem z filmów sci-fi lat 80. Nie ma tam miejsca na nieprzemyślane, przypadkowe dźwięki, a teksty Oskara, balansujące na granicy mrocznych fantazji i charakterystycznego dla niego poczucia humoru, dotykają uniwersalnych tematów osadzonych w wykreowanej przez narrację przyszłości.

Trasa promująca materiał PRO8L3M LP zaowocowała 27 koncertami, z których 23 zostały wyprzedane. I mimo że finałowy koncert w Warszawie przyciągnął ponad 2000 widzów, grupa chętnie występuje także w kameralnych, ciemnych przestrzeniach małych klubów koncertowych w całej Polsce.

Dopplereffekt, 2 września, scena klubu DOM

Dopplereffekt to chyba najbardziej tajemnicza formacja, która pojawi się na tegorocznym Domoffon Festiwalu w Łodzi. Z niewielu danych wynika, że za nazwą stoją Gerald Donald wraz z To Nhan Le Thi. Duet zadebiutował w 1995 roku w Detroit. W korzeniach Dopplereffekt zawiera się atmosfera rodzinnego industrialnego miasta oraz dorobek sceny techno electro z Motor City. Największą inspiracją ich muzyki pozostaje bezsprzecznie Kraftwerk.

Pierwsze realizacje pod szyldem Dopplereffekt to koniec lat 90. Tracki takie jak Pornoactress czy Sterilization były sensacją na skalę międzynarodową. Te hity katalizowały eksplozje sceny electroclash w Europie i USA na początku lat dwutysięcznych. Muzyka Dopplereffekt przechodziła transformacje, od przebojowych evergreenów, do dziś z powodzeniem granych na imprezach na całym świecie; aż do wielowarstwowej, pełnej błyskotliwych pomysłów eksperymentalnej epiki o kapitalnym brzmieniu, zawartej na albumach takich jak Linear Accelerator czy Calabi Yau Space.

Sukces Dopplereffekt w Europie ma wielki związek z koneksją Detroit – Berlin, która w latach 90. zapłodniła dziesiątki twórców techno na obu kontynentach. Międzykontynentalna transmisja inspiracji przebiegała w obie strony. Jej patronami są między innymi osobowości Jeffa Millsa, Juana Atkinsa, Derricka Maya, projekty takie jak Adult. czy Aux 88, kolektyw Underground Resistance czy miejsca takie jak klub Tresor w Berlinie.

Od chwili debiutu Dopplereffekt nie proponuje niczego poza świetną muzyką. Zero breaking news, zero plotek, tylko najwyższej klasy sztuka. Enigmatyczny status grupy sprzyjał artystycznej autonomii. Niezależność od zmieniających się trendów była ich siłą przez ponad dwie dekady. Działanie w ukryciu procentowało dziełami, które od momentu premiery stawały się klasykami. Owocem talentu i poszukiwań kluczowego dla Dopplereffekt Geralda Donalda są także projekty: Der Zyklus, Arpanet, Japanese Telecom.

Artysta miał niebagatelny udział w twórczości legendarnej Drexciya czy stosunkowo nowego Zwischenwelt. Kawałki jego autorstwa nie tracą na aktualności, zapładniają i wychowują dzisiaj kolejne generacje światowych twórców electro, techno czy też niezdefiniowanej muzyki eksperymentalnej. Pozycję Dopplereffekt potwierdza ostatni wydany w tym roku album Celullar Automata. Wizyta Dopplereffekt na festiwalu Domoffon to kolejna nić łącząca Łódź i Detroit – dwa miasta w momencie zwrotnym swojej historii.